Tänne olemme koonneet puhelinhuijauksiin liittyviä artikkeleita.

Suullinen suostumus ja äänitallenteet Suomessa

21.05.2025 [KENEN-NUMERO.FI]

Fakta: Suomessa suullinen sopimus voi olla pätevä, jos osapuolet ovat sopineet olennaisista ehdoista eikä laki edellytä kirjallista muotoa.

Onko äänitallenne todiste?

Kyllä. Jos itse osallistut keskusteluun, saat laillisesti nauhoittaa sen. Tällainen tallenne voi toimia todisteena:

  • suostumuksesta,
  • sopimuksen sisällöstä,
  • osapuolten aikomuksista.

Äänitteen tulee olla:

  • laillinen – eli itse olet ollut keskustelussa mukana,
  • aitoa – ilman manipulointia tai väärentämistä.

Jos et ollut keskustelussa mukana tai tallennus tehtiin salaa, sen käyttö voi olla laitonta.

Kuinka huijarit käyttävät tätä hyväkseen?

Huijarit voivat järjestää keskustelun niin, että sanot "kyllä", ja käyttävät tätä myöhemmin todisteena suostumuksestasi esimerkiksi:

  • tuotteen tai palvelun ostamiseen,
  • tilauksen tekemiseen,
  • luoton tai sopimuksen hyväksymiseen.

Sen jälkeen he voivat yrittää kiristää sinua:

  • lähettämällä tekaistuja laskuja,
  • uhkailemalla oikeustoimilla tai maksuhäiriöllä,
  • pelottelemalla tallenteella saadakseen sinut maksamaan.

Miten huijaus etenee?

  1. Alkukysymys: Tuntematon henkilö kysyy: ”Kuuluuko?” tai ”Kuulitko minut?”
  2. Tallennus ja editointi: Vastauksesi "kyllä" leikataan ja liitetään toiseen keskusteluun.
  3. Kiristys: Uhkaavat tallenteella ja vaativat maksua.

Kuinka voit suojautua?

  • Älä sano ”kyllä” tuntemattoman puhelun alussa.
  • Vastaa mieluummin: ”Kuka puhuu?” tai ”Mistä on kyse?”
  • Älä jaa henkilökohtaisia tai pankkitietoja puhelimessa.
  • Vaadi kirjallinen tarjous sähköpostitse.
  • Tallenna epäilyttävät puhelut itse.
  • Jos sinua uhkaillaan – älä maksa. Vaadi kirjallisia todisteita.
  • Ota yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tai poliisiin.

[LUE LISÄÄ..]
 

Telia: Toimi näin, jos saat puhelun tuntemattomasta numerosta

06.05.2025 [ILTALEHTI]

Huijauspuheluiden osuus ulkomailta tulevista soitoista on laskussa. Niitä tulee silti päivässä kymmeniä ja kymmeniä tuhansia.

Iso osa ulkomailta Suomeen soitettavista puheluista on huijausta. Telia kertoo tiedotteessaan, että kaikista ulkomailta tulevista soitoista peräti 39 prosenttia on huijareilta.

Laskua on kuitenkin tapahtunut huomattavasti, sillä pari vuotta sitten huijauspuheluiden osuus ulkomailta tulevista soitoista oli jopa 80 prosenttia.

Operaattorit pyrkivät tekemään kaikkensa, jotta huijauspuheluista mahdollisimman moni jäisi heidän haaviinsa. Pelkästään Telia esti alkuvuoden aikana keskimäärin 32 000 huijauspuhelua päivässä, mikä tarkoittaa yhteensä vajaata kolmea miljoonaa blokattua puhelua. Näistä yli kaksi miljoonaa tuli ulkomailta.

Kasvua on ollut nimenomaan ulkomaisista numeroista soitetuissa huijauspuheluissa.

– Hyvä nyrkkisääntö on, että ulkomailta tulleeseen häläriin ei kannata soittaa takaisin, Telian turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle kertoo tiedotteessa.

Hälärillä tarkoitetaan puhelua, joka on tarkoituksellisesti niin lyhyt, ettei vastaanottajan ole tarkoituskaan ehtiä vastaamaan siihen. Tarkoituksena on saada henkilö soittamaan takaisin kyseiseen numeroon. Toimintatapaa kutsutaan myös takaisinsoittohuijaukseksi.

”Kaikesta huolimatta...”

Westerstråhlen mukaan operaattoreiden ponnisteluiden ansiosta huijarit pääsevät yhä harvemmin läpi suomalaisten puhelimiin.

– Tarkkana kannattaa kuitenkin olla. Mitään henkilökohtaisia tietoja, kuten pankkitunnuksia ei pidä koskaan luovuttaa puhelimitse, vaikka soittaja esittäytyisi viranomaisena.

Huijarit soittelevat kaikkein aktiivisimmin viikonloppuisin ja arkipyhinä. He pyrkivät manipuloimaan uhrin toimimaan haluamallaan tavalla, ja tyypillisesti tähän sisältyy kiireen tai hädän tunteen luominen uhrille.

– Kaikesta huolimatta puhelimeen uskaltaa vastata. Jos jokin vaikuttaa epäilyttävältä, niin omaan intuitioon kannattaa luottaa, ja puhelun voi nopeasti ja päättäväisesti lopettaa, Westerstråhle kehottaa.

[LUE LISÄÄ..]
 

Poliisina esiintyneet huijarit urkkivat iäkkäältä naiselta pankkitunnukset – poliisi: ottakaa ilmiö puheeksi ikäihmisten kanssa

25.08.2024 [Yle]

Itä-Suomen poliisi varoittaa edelleen pankkitunnuksia urkkivista valepoliiseista.

Viimeisin poliisin tietoon tullut tapaus on viime lauantaina, jolloin poliiseina ja pankin edustajana esiintyneet huijarit onnistuivat saamaan iäkkään yläsavolaisnaisen pankkitunnukset haltuunsa.

Poliisin mukaan huijarit veivät naisen tililtä useita tuhansia euroja.

Kolme puhelua huijareilta

Nainen oli saanut kolme puhelua tuntemattomasta numerosta. Ensin yläsavolaisnaiselle oli soittanut nainen, joka kertoi olevansa Helsingin rikospoliisista. Poliisiksi esittäytynyt nainen ilmoitti, että uhrin pankkitietoja olisi löytynyt rikostutkinnan yhteydessä.

Tämän jälkeen naiselle oli soittanut pankin edustajaksi esittäytynyt henkilö ja kertonut, että naisen tililtä oli viety useita tuhansia euroja.

Kolmannessa puhelussa mies esittäytyi Helsingin rikospoliisiksi ja kertonut tutkivansa tapausta. Hän oli pyytänyt saada naisen pankkitunnukset käyttöönsä, jotta voisi palauttaa tililtä viedyt rahat. Nainen oli antanut tunnuksensa miehelle, joka oli kohta kertonut onnistuneensa palauttamaan rahat.

Puhelun lopuksi mies oli kieltänyt naista käyttämästä pankkitiliään ja vaatinut, ettei nainen saa myöskään soittaa asiasta kenellekään. Silloin nainen oli ymmärtänyt joutuneensa huijatuksi ja oli sulkenut nettipankkinsa tunnukset.

Sähköinen rikosilmoitus tuli liian myöhään

Nainen oli tehnyt asiasta sähköisen rikosilmoituksen poliisille, mutta siinä vaiheessa hänelta oli jo viety rahaa tililtä.

– Sähköinen rikosilmoitus ei tule näissä huijaustapauksissa poliisille riittävän ajoissa eli oikea tapa on ilmoittaa asiasta viipymättä poliisille, tarvittaessa hätänumeron 112 kautta, jolloin voimme mahdollisesti vielä estää rahojen siirtymisen huijareille, neuvoo Itä-Suomen poliisilaitoksen rikoskomisario Tiina Borg.

Borg muistuttaa, että poliisi ei kysy koskaan keneltään tämän pankkitunnuksia missään tilanteessa. Myöskään pankit tai muut viranomaiset eivät kysele pankkitunnuksia keneltään puhelimessa, sähköposteilla, tekstiviesteillä tai sähköisillä keskustelualustoilla.

Poliisi vetoaa myös iäkkäiden omaisiin ja muihin ikäihmisten kanssa toimiviin tahoihin, että ilmiöstä keskusteltaisiin. Iäkkäitä olisi poliisin mukaan muistutettava, että pankkikortteja tai niihin käyttöön liittyviä tietoja ei saa luovuttaa kenellekään – vaikka pyytäjä olisi poliisi.

Mikäli vahinko sattuu ja tajuaa luovuttaneensa pankkitunnukset huijarille, on asiasta ilmoitettava heti poliisille sekä omaan pankkiin. Myös kaikista huijausyrityksistä on syytä ilmoittaa poliisille.

[LUE LISÄÄ..]
 

Venäjänkieliset ovat saaneet huijauspuheluita valepoliisilta Itä-Suomessa

12.04.2024 [Yle]

Poliisi varoittaa venäjänkielisistä huijaussoittajista Itä-Suomessa

Itä-Suomen poliisi tutkii puheluita virkavallan anastuksina, väärennöksinä ja identiteettivarkauksina.

Venäjänkielisille ihmisille on soittanut venäjää puhuva, poliisina esiintynyt mieshenkilö. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

Venäjänkielisille ihmisille on soittanut venäjää puhuva, poliisina esiintynyt mieshenkilö. Puhelut ovat tulleet 041- tai 046-alkuisista numeroista, jollaisia poliisilla ei ole käytössä.

Soittaja on esittäytynyt suomalaisen miehen nimellä. Huijari on myös lähettänyt uhreille kuvan väärennetystä poliisin virkamerkistä, jota jotkut ovat voineet luulla oikeaksi.

Huijari on puhunut aluksi murtaen venäjää, mutta puhelun kestäessä kieli on muuttanut hyvin sujuvaksi. Huijari on tiedustellut uhrin pankkiasioita ja antanut ymmärtää, että vastaajan nimissä on haettu lainaa. Tämän jälkeen uhrille on ilmoitettu, että kohta henkilölle soitetaan pankista.

Poliisi muistuttaa, ettei koskaan lähetä virkamerkistään kuvia tai pyydä pankki- ja henkilötietoja puhelimitse.

Itä-Suomen poliisi tutkii tapauksia virkavallan anastuksina, väärennöksinä ja identiteettivarkauksina.

Mikäli olet joutunut huijauksen uhriksi, ilmoita asiasta välittömästi poliisille sekä omaan pankkiisi. Myös kaikista huijausyrityksistä on syytä ilmoittaa poliisille.

[LUE LISÄÄ..]
 
Sivu: 1 2